تلویزیون خریدن ، یه دوست مهربونه

والا . نزد انگلیسم به دنیا بیایم نه ماه از سال هوا ابری باشه بارون بیاد بریم قدم بزنیم نفس بکشیم حال کنیم. البته از طرفی خوب شد همینجا به دنیا اومدم چون الان انگلیس بحران اقتصادیه و زمستون برف زیاد میاد و پروازا لغو میشه و آتشفشان فوران می کنه. تازه ، تازه جووناشو بگو … همشون کک مکی مو قرمز.

البته از مزایای انگلیسی بودن اینه که فیلما و سریالای آمریکایی رو میشه بدون زیرنویس نگاه کرد و وقتی زن و مرد تو فیلم یه کارایی می کنن حرصت نمی گیره و به مرده فحش نمیدی.(چه ربطی داشت؟!) جدا از اینا حداقل چهارتا فیلم خوب و فیلمنامه دار می دیدی. مثلا این سریالای نوروزی ما رو نگاه کنین. اگه عق نزنین حتما یکی دیگه از علائم ح*املگی رو از خودتون بروز میدین.

موضوعی که روشنه اینه که هیچ شبکه ی فارسی زبانی نمی تونه با صدا سیما رقابت کنه و حتی تو منطقه خاورمیانه غیر از ترکیه هیچ کشوری بودجه و استعداد و ظرفیت رسانه ملی ما رو نداره. حالا عده ای از مدیرای ارشد رو میارن به نوعی از کمدی که به هچ کس برنخوره و کسی ناراحت نشه و نتیجه میشه سریالای باصطلاح طنزی که می بینیم.

شاید این سریالایی که تو این یکی دوساله از تلویزیون پخش شده رو چند سال پیش عمرا کسی نگاه می کرد اما بخاطر سیاستای اعمال شده ، سطح سلیقه ی مردم پایین اومده و وقتی بازیگره میگه “خون آلوده ی خودتو کثیف نکن” به جای عق زدن هار هار هار می خندن. من خودم از سر بیکاری و الواتی چند قسمت اول سریالا رو دیدم و فقط عق زدم. والا . پس فردا بچه هم میزام لابد با این وضعیت. البته همه سریالا اینطوری نیستن. یکی دوتا برنامه هستن که قابل تحمل ترن و بعد از عید درباره اشون مینویسم.

در مورد موسیقی هم همین وضعیته. به حدی سطح سلیقه ها پایین اومده که حتی خواننده های شاخ اونوری هم خودشونو به گند کشیدن که با هرچی سنگ و کلوخ هم پاک نمیشه. در مورد شعر و داستان هم که چهل ساله که داستان نویس درست حسابی نداریم و م.م پور و م.م.پور (یکی مرتضی یکی ماندانا. این زن و شوهر محترم … به ادبیات مملکت دوتایی) و اقوام ، رو و توی بورسن و بعد از قیصر هم که شاعر تاپ نداریم و دور شاعرای مکتب مریم حیدرزاده ای شده. خب بعد من ِ بچه مثبت میشینم فیلمای خانوم کیت وینسلت و بانو نااومی واتسو می بینم و دچار تهاجم میشم. ویدئوی دوشیزه لیدی گاگا رو از نظر میگذرونم و دچار تناقض فرهنگی میشم. داستان غربی می خونم و متوهم میشم که طرف داستان نوشته یا توصیف…و. شعرای شکسپیر رو می خونم و هی عق می زنم و تولید فاضلاب انسانی می کنم. خوبه اینجوری آخه؟

حالا فارغ از این همه زر ، من چون به شخصیت شناسی و جامعه شناسی علاقه دارم ، می تونم از روی علاقه مندی آدما شخصیت کلیشون رو حدس بزنم. حتی از روی علاقه به سریالا و برنامه های نوروزی تلویزیون. به جان خودم اگه دروغ گفته باشم. تا شم از وسط اگه خالی بندی کنم. اصلا علت اینکه آدما زود جذابیتشونو برام از دست میدن و تکراری میشن به علت همین چارچوبیه که همه دارن و داریم. کاملا میشه رفتارشون رو پیش بینی کرد و خب این اصلا حال نمیده. من خودم از هم گه ترم. رفتارم از دویست کیلومتر هم قابل رد زدنه مگه وقتایی که ماه تو آسمون کامل میشه و اون موقع چت می زنم. والا.

در آخر توجه شما رو به بیتی متوجه می کنم که شاعر مربوطه تا جایی که در توان داشته تر زده به شعر اصلی از مولانا :

این همه مغرور مشو دور مشو ، خانه خراب می کنی خانه بر آب می کنی ، خانه سراب میکنی ، ناز مکن ناز بیا ، خانه برانداز بیا ، باز مرو باز بیا ، دورمشو دور مشو

13 دیدگاه در “تلویزیون خریدن ، یه دوست مهربونه

  1. من که دو سه قسمت اول سریالا رو دیدم، دیگه ولشون کردم! واسه همین نمیتونم درباره شون نظر بدم…
    راجع به شاعر گفتین بهم برخورد! یعنی فقط قیصر امین پور؟ شاملو که خدای شعر معاصره پس چی؟!! یا شهریار و سهراب…تو نویسنده های ایرانی نادر ابراهیمی و صادق هدایت رو قبول دارم
    خارجی هم که زیاده : کافکا، آلبر کامو، ژان پل سارتر و…نویسنده رمان کوری و دنیای سوفی هم که اسمشون الان یادم رفته
    این عکس هم هنر خودتونه؟

  2. سریال اناتومی گری رو ببین ام بی سی برشیا هرروز میذاره . خیلی با حاله…تی وی ایران چیزی نداره مزخرفه

  3. تهاجم فرهنگی به این خوبی!!!!!!
    حالا همه مشکلاتمون حل شده گیر دادی به تهاجم فرهنگی !
    پسر جان زندگی رو عشقه الان فرهنگ همه جا داره با هم میکس میشه همه از هم به نحوی تاثیر میگیرن البته قبول دارم ما به طرز فجیعی داریم از فرهنگ اونا نسخه برمیداریم اما خلاصه اینکه زیاد سخت نگیر
    و دیگه اینکه اگه میشینی پای تی وی ایران و دنبال کشف یه برنامه ی پدرمادر داری فقط داری وقت تلف میکنی
    سربلند باشی :roll:

  4. دقت نکردین. گفتم بعد از قیصر. شاملو که قبلشه.
    صادق هدایت هم که واسه هفتاد هشتاد سال پیشه. نادر ابراهیمی که نخوندم ولی شنیدم از این رمان عشقیاس که باهاشون حال نمی کنم. تیریپ مستور اینا.
    خداییش کتابای این نویسنده خارجیا رو خوندین؟ مثلا طاعونو خوندین؟ من فکر نمی کردم دخترا هم به این نوع کتابا علاقه داشته باشن.
    عکس هم که نه از نت پیدا کردم. من فقط با پینت بلدم کار کنم.

  5. بروبکس خونواده عمرا بذارن تلویزیون یکی دو ساعت در اختیارم باشه. دیگه بخوام سریال هم ببینم که پرتم می کنن بیرون.

  6. پس من اشتباه برداشت کرده بودم خداروشکر…نسبت به شاملو تعصب دارم دیگه! دیدم اسمش نیست قاطی کردم!!!
    یه مدت رو آورده بودم به خوندن داستانای گنگ، ازونایی که باید چند بار خوند مثل بوف کور…واسه همین علاقه مند شدم به این نویسنده ها…نه طاعون رو نخوندم،شنیدم داستان خوبی داره…تقریبا داستانش رو هم میدونم
    انگشت شماره کتابایی که خوندم از این نویسنده ها که نوشتم اسمشون رو. مثلا اینارو خوندم : تهوع، کار از کار گذشت، بیگانه، سقوط، محاکمه، مسخ و …
    کتاب که جنسیت نداره :)

  7. گفتی تلویزیون داغ دلم تازه شد
    امسال عید که تی وی ترکونده سریالها یا تو بیمارستانه یا قبرستون ..رنگ سال هم که شده مشکی ..جووری که واسه محرم فیلم درست کردن نه واسه ایام عید !!!
    فیلم سینمایی یه بار دیدم اخراجی ۱ گذاشته با ده رقمی که خودم به شخصه نزدیک ۱۰ بار تو تی وی خودمون دیدم!!! فیلم های خارجی هم که دیگه بی خیال اینقدر از سرو ته فیلم می زنن که معلوم نیست کی به کیه ..زنه نامزده مردست جوری دوبله کردن زنه می شه خواهر مرده !!!
    کلا عقبیم ..خیلی عقبیم …خیلی خیلی خیلی عقبیم !!!
    یادش بخیر قبلا مهران مدیری شب ها طنز میذاشت با خونواده میشستیم می دیدیم نه اسلام در خطر بود نه روح و روان ما در آزار !!
    باز دم قهوه تلخ گرم یه پیامی میده با اینکه باز خیلی عقبیم از فزاز از زندان و لاست و… اما باز بهتره از این سریالهایی که نه طنز داره نه فکاهی!! معلوم نیست چیه؟! دو تا بازیگر میان دوتا تیکه به هم میندازن و دلقک بازی در میان و داد و بیداد ما هم باید به اونها بخندیم!!

    ما جهان سومی هستیم !!!

  8. اتفاقا همین سریالا کلی طرفدار داره. فقط ما که قشر دانشجو و باسوادیم خوشمون نمیاد. مثل فارسی۱.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

@-: :wink: :twisted: :roll: :oops: :mrgreen: :lol: :idea: :evil: :d :cry: :arrow: :?: ::-O ::) :-| :-x :-o :-P :-D :-? :) :( :!: